چگونه وسايل استيل آشپزخانه را تميز و سالم نگه داريم

در چند سال گذشته، طراحان آشپزخانه بر اين باورند که استيل نقش مهمي در دکوراسيون آشپزخانه دارد و لوازم استيل پرطرفدار هستند. با اين حال، تميز کردن استيل مشکلي است که بايد به آن توجه نشان داد.

استفاده از استیل ضد زنگ:

استیل علاوه بر ظاهر زيبا و داشتن سطحي صاف و بي نظير مانع رشد باکتري ها و ديگر ميکرو ارگانيسم ها مي شود. يکي از دلايل مهم استفاده از استیل در آشپزخانه علاوه بر موارد بالا اسن است که با وجود ترافيک بالاي کار، به راحتي زنگ نمي زند.

متاسفانه اين مزيت بدين معني نيست که تحت هيچ شرايطي زنگ زدگي اتفاق نمي افتد. اگر سطح استيل ضد زنگ، خراشيده شود ممکن است در برخورد با آب و مواد شوينده زنگ بزند.

ايمني

براي ايمن نگه داشتن استیل حتما از جنس مناسب استفاده کنيد. انجمن اروپائي صنايع استيل (ESDA) پيشنهاد کرده که براي تميز کردن استيل از اسفنج هاي نرم و پارچه هاي ميکروفيني استفاده شود. هيچ گاه سطح استیل را با پدهاي زبر يا پلاستيکي که مي توانند روي آن خش بيندازند، تميز نکنيد.

استیل خالص

استیل هايي که ضد زنگ هستند به علت داشتن مواد ترکيبي ممکن است هنگام تميز کردن خراش بيفتند. پس بهتر است از استیل خالص استفاده شود.

روش هاي تميز کردن استيل

اکثر پاک کننده ها و مواد شوينده مي توانند براي تميز کردن استیل مورد استفاده قرار گيرند. اما از آنجائيکه مواد محتوي کلريد مي توانند براي استیل مضر باشند بهتر است از موارد زير براي تميز کردن استفاده کنيم:

  • سرکه رقيق شده
  • سودا (براي تميز کردن لکه قهوه و چاي)
  • حلال هاي الکلي مانند استون ( براي تميز کردن چسب و …)
  • اسپري هاي شيشه پاک کن بدون کلريد

تميز کردن به روش هاي طبيعي

براي اين منظور توصيه مي شود که پارچه اي نرم را به سرکه سفيد و روغن زيتون آغشته کرده و روي سطح استیل بکشيد.
براي تميز کردن يک سينک ظرفشوئي استيل کافي است مقداري نمک داخل يک پارچه بريزيد و پس از نم دار کردن پارچه آن را روي سطح سينک بکشيد.

درخشش استيل

اسپري هاي تميز کننده اي که حاوي روغن سيليکون هستند را براي برق انداختن استيل مورد استفاده قرار دهيد. اما توجه داشته باشيد که اين نوع اسپري ها لکه جاي انگشت دست را از بين نمي برند.

همچنين مي توان با استفاده از خميرهاي صيقلي لايه اي درخشان و براق روي سطح استيل ايجاد کرد و پس از مدتي به راحتي با الکل و پارچه نم دار آن را تميز کرد.

مهم است توجه داشته باشيد که هر نوع اسپري تميزکننده اي را براي سطوح استيل به خصوص يخچال استفاده نکنيد زيرا ممکن است ميکروب هايي داشته باشند که از بين نروند.

از پوليش براي برق انداختن استيل استفاده نکنيد زيرا ممکن است باعث خوردگي اين ماده شود.