تیغ اره گرد جزو پرکاربردترین تیغه های مورد استفاده در ابزار برقی سیار ، رومیزی و ایستاده در کارگاه های کوچک و بزرگ نجاری و صنعت چوب می باشد. از این تیغه در ابزارهایی چون اره میزی، اره گرد بر ، اره فارسی بر ، اره دور کن ، اره های اسلایسر و برش چند تیغ و … استفاده می‌شود.

گاها دیده شده که از یک تیغه مشترک اره گرد برای انواع برش‌ها استفاده می‌شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که هر متریال برای برش نیازمند تیغه مخصوص خود می باشد. برای برش چوب های نرم و سخت، چوب‌های تر و خشک، برش ام دی اف، لترون، ورق های PVC و … نیازمند به تیغه اره گرد با خصوصیاتی منحصر همان متریال هستیم.

تیغ اره

در این مقاله آموزشی از سایت سون کابین به شما کمک می کنیم تا بتوانید بهترین تیغه را برای برش، به بررسی ظاهر، نوشته‌ها و علائم  روی تیغ اره گرد و به تعریف نکات و کلید واژه‌های مهم خواهیم پرداخت.

با دیدن تیغه اره گرد می‌توان به اطلاعاتی از آن دست یافت. از جمله این اطلاعات می‌توان به  اندازه تقریبی تیغه اره گرد و قطر شفت آن، تعداد تیغه  و شکل تیغه‌ها اشاره نمود.

تیغ اره

تعداد دندانه تیغ اره گرد

تعداد دندانه های اره از عناصر مهم انتخاب یک تیغه اره گرد است. تعداد دندانه تیغه اره گرد رابطه مستقیم دارد با جنس ورقی که قصد برش آن را دارید. برش صاف و با سرعت کم یا برش سریع با سطح برش ناصاف.

تعداد بیشتر دندانه‌ها در تیغ اره گرد به معنای برشی با سطح صاف و پولیش مانند است اما با سرعتی کم‌تر ، بنابراین تیغ های با دندانه‌هایی بیشتر برای برش متریال های چگال و سخت‌تر مانند صفحات ام دی اف، لترون و سنگ کورین بسیار مناسب است.

همچنین تیغه‌هایی با تعداد دندانه کمتر مناسب برای چوب یا متریال های نرم‌تر (مانند نراد) است و سرعت بیشتری هنگام برش دارد. تیغه‌های با دندانه‌های کمتر طرح برش صاف و بدون لب پریدگی نخواهند داشت.

انواع تیغ اره

بررسی قطر تیغه، قطر محور و ضخامت تیغ اره گرد

قبل از خرید تیغ اره گرد برای ابزار یا ماشین نجاری خود همخوانی قطر اسپیندل یا شفت ماشین با قطر محور را بررسی کنید. به هیچ عنوان از قطر بزرگتر برای دستگاه خود استفاده نکنید. مثلاً شفت با قطر ۳۰ میلی‌متر نیاز به تیغ اره با قطر شفت (Bore Size) با اندازه ۳۰ میلی‌متری دارد. در مدل‌هایی از دستگاه‌ها علاوه بر این قطر جای پین هم روی دستگاه وجود دارد که باید تیغه مخصوص آن را تهیه کنید که البته بسیار کمیاب است. قبل از خرید بررسی نمایید که قطر خارجی تیغه متناسب با دستگاه نجاری شما باشد. تیغه با قطر بزرگتر به بدنه و گارد ماشین نجاری شما برخورد خواهد کرد و تیغ اره با قطر کمتر از عمق برش دستگاه شما خواهد کاست.

ضخامت تیغ اره گرد از دیگر عوامل انتخاب آن است. دقت نمایید که ضخامت صفحه تیغ اره گرد با ضخامت برش متفاوت است. به صورت معمول هر چه ماشین نجاری نیاز به برش دقیق‌تری داشته باشد این ضخامت کمتر خواهد بود.

قسمت‌های مختلف یک تیغه اره گرد و کاربرد آن‌ها را می‌توانید به صورت خلاصه این‌گونه بیان نمود

  • دندانه با زاویه قلاب مثبت
  • دندانه با زاویه قلاب مثبت و همراه با لبه ضد پس زدن
  • دندانه با زاویه قلاب منفی
  • دندانه با زاویه قلاب مثبت و گام نا منظم

زاویه قلاب (Hook Angle):

در قالب یک عدد روی تیغ اره گرد و با واحد درجه بیان می‌شود. این زاویه می‌تواند منفی یا مثبت باشد. این عدد بیانگر نحوه برخورد تیغه با سطح چوب یا متریال مورد نظر است. همان‌گونه که وارد کردن ضربه یا تبر به تکه‌ای چوب در زوایای مختلف تأثیرات متفاوتی دارد در تپغ اره گرد هم به همین صورت است. به‌عنوان مثال مقدار منفی ۵ درجه برای برش‌های سخت مناسب و زاویه قلاب ۲۰ برای چوب‌های نرم و برش‌های طولی آن مناسب‌تر است.

  • شیار انبساط تیغ اره گرد
  • شیار خنک کننده تیغ اره گرد
  • شیار برای خارج کردن بهتر براده‌های چوب
  • شیار نویز گیر تیغ اره گرد